Od nového školního roku zasedly do lavic českých škol i desítky tisíc nových žáků z Ukrajiny. Experti upozorňují, že kromě samotné výuky je nutné myslet i na další překážky integrace dětských a mladých ukrajinských uprchlíků do českého školství. Státu proto doporučují větší podporu mimoškolních aktivit i dopravních spojů, jejichž nedostatek hlavně na venkově dětem cestu do škol komplikuje.
Účast ukrajinských dětí na výuce během minulého školního roku komplikovala malá informovanost rodičů, která se podle studie týkala každého šestého žáka. “Stát by měl udělat informační kampaň mezi zbytkem rodičů – aby věděli, kam a kdy děti zapsat a jaké mají práva,” popsal ve studii možná opatření analytik PAQ Research Karel Gargulák.
Další problém představovalo odmítání ukrajinských žáků ze strany škol a školek. To se týkalo téměř každého čtvrtého Ukrajince. stát by proto měl usilovat o prověření, zda ve školách, které ukrajinské děti nepřijímají, skutečně nemají místo, navrhuje Gargulák.
Rozdíly v přístupu k integraci Ukrajinců podle Kmenta téměř vždy odpovídaly schopnostem a nápaditosti ředitelů. Zatímco na některých školách byla organizována výuka češtiny v nadstandartním rozsahu, aby uprchlíci měli smysluplnou náplň výuky, jinde se školy věnovaly těmto ohroženým dětem málo.
Obtížnější je situace zejména pro základní školy mimo velká města, které se doposud s integrací cizojazyčných žáků nesetkaly. Ty byly a jsou nuceny vytvořit systém podpory takřka “na zelené louce”.
A jaký byl 1. školní den dětí z Meteoru a jak se jim daří zapojit se do školního systému?
V Meteoru pro Ukrajinu máme 21 dětí/mladistvých , z toho 19 dětí/mladistvých, kteří se zapojili do školního systému. Jen 2 děti se nezapojily do školního systému a mají výuku online.
A jaký byl 1.školní den dětí z Meteoru pro Ukrajinu?
1.9. je Den významný pro všechny děti školou povinné. Pro děti z Meteoru to byl ještě významnější den, protože nastupovaly do úplně nového prostředí, jiný jazyk, možná jiné návyky na které nejsou zvyklé. Když jsme přicházela do práce všimla jsem si nezvyklého hemžení před Meteorem. Děti postávaly s aktovkami na zádech a čekali na své kamarády a kamarádky až se k nim připojí. Jedna holčička chytla maminku za ruku tak pevně, že neměla možnost protestovat.
Potom jsem už viděla průvod barevných aktovek jak pomalu mizí v dálce a míří do dveří základní školy. Paní učitelky byly prý moc milé a dětem všechno vysvětlily a věřím, že maminkám se trochu ulevilo, že mají čas na hledání práce, lepšího ubytování nebo jen přemýšlení.
Doufáme, že ve školních dnech dětí budou převažovat dny podobné dni prvnímu.
Zdroj: https://hlidacipes.org/integrace-ukrajinskych-deti-podporme-mimoskolni-aktivity-a-zlepseme-dopravu-do-skol-radi-experti/
